Bijan och Maria får Musikens Vänners/Arvid Callans stipendium

Varken oboe eller valthorn är musikinstrument de flesta dagligen kommer i kontakt med.

Men många kulturskoleelever känner oboeläraren Bijan Toghiani-Rizi och Nordiska Kammarorkesterns publik känner hornisten Maria Granberg.
Nu får de båda stipendium av publikföreningen Musikens Vänner.

Bijan Toghiani-Rizi får, enligt juryn, stipendiet för mångårigt arbete inom Sundsvalls Kulturskola och Sundsvalls Orkesterförening.

"Som pedagog vid Sundsvalls Kulturskola har han lyckats marknadsföra sitt ovanliga instrument, oboe, till att bli ett av de mest valda av skolans elever. Det stora antalet unga oboister vid kulturskolan i Sundsvall har gett genklang över hela landet", skriver den och ger honom en extra eloge för sitt ideella arbete för Orkesterföreningen.

Maria Granberg tog, redan när Nordiska Kammarorkestern var nybildad, beslutet att lämna en prestigefylld tjänst i Kungliga Hovkapellet för en ny tillvaro i Sundsvall. I drygt 30 år har hon tjusat publiken i länet med sitt vackra hornspel, skriver juryn.

Stipendiesumman är 6 000 kronor.

Text: Susanne Holmlund - Sundsvalls Tidning